Thursday, August 25, 2011

POST 192: ThiS YeAr & SepTeMBer.....WhAt's Hot..? (PaRt 1)

Salam semua.....

Hari ni mau berbicara soal trend dan fesyen dlm perkahwinan...

I'm not the correct person to talk about style & fashion....
For me, fesyen adalah simple, tak menyusahkan, not victimized...make me looks great..
yg penting it gives identity to oneself....
especially time skrg ni....wanita bekejar2an berfesyen...
yg sometimes i feel fashion tu mmg ridiculous...!! haha..... 

but psssttt....
my most ridiculous achievement was being awarded as:
"The Most Stylish Female Student" in my course during my university years....
Siap dpt plaque lagi......
hahaha...mesti my frens laugh hardly when remembering this....
that's another story....

but i loooooveeeee what's in and hot in September "Pesona Pengantin",
betul mcm dijangka
ape yg in dan hot taun ini tertumpu kepada detailing, DIY, simple, vintage, colours, creative & unique....
yg saya nampak, elemen musim kawen ini..menggabungkan idea2 yg fresh, simple....
less is more....

Ilham pereka fesyen saya nampak lebih kepada gaya yg tidak simetri.....unique...
perincian yg halus tetapi minimal...tampak romantis.....
Pereka pilihan kali ini adalah Rico Rinaldi....




Selain pilihan pereka......butik udaimatunnur juga mengeluarkan koleksi yg sama menarik...
Saya sukakan gabungan kain berlapis dan beralun ituuu....
nampak macam puteri dari kayangan......ke bunian...??? 
hahaha...yg penting, koleksi mmg menarik....dan sesuai utk pengantin muslimah...
ni dua koleksi yg saya betul2 sukaaa....




Koleksi yg pesona pengantin tonjolkan kali ini mmg ade kelainan dari keluarannya yg terdahulu.....
lagi2 dua koleksi ni.....kan saya da kata td.....detailing yg unsymmetrical & unique mmg tgh in.......
bride skrg berani....suka lari dari kebiasaan....so, koleksi ni mmg sesuaila utk mereka2 nih...





ok, pandai jela saya berbicara soal fesyen....
akhirnya fesyen yg saya pilih - kurung moden juga....

actually, i feel tense when thinking about my baju...
bygkan saya hantar baju dari tahun lepas lagi....ade juga yg pada awal tahun ini...
tapi tak siap2 lagi...
cuma baju nikah & baju back-up je saya baru hantar....
baju-baju saya hantar pada 3 tailor berlainan...
dua baju to my aunt....satu baju to my mom's fren...dua baju kedai cina...

saya mmg hilang harapan kat my aunt....since kejadian baju nikah tak jadi....
i lose trust on her....sbb i know she can do better than that....
selalu tgk die pny tailoring work cantek2...awesome.....
tak tau kenapa baju saya jadi camtu....
rasanya maybe sbb die buat last minute, 
setelah terlalu lama dari hari saya anta baju....*peluang utk lupa requirement saya ttg baju....
satu lagi sbb saya anak buah die...
so, die fikir saya tak kesah die buat camtu....
ok, that's the problem bile kite bekerjasama dgn org yg rapat dgn kite....
mungkin akan hilang profesionalisme dlm pekerjaan.....hehe...btul ke??
anyway, saya redha, berlapang dada....
baju nikah tak jadi da siap - saya pakai waktu tunang tu....
dan kite tggu je outcome satu lg baju saya nanti...

komen about my mom's fren tailoring work plak....
no bad comment....cuma die pon masih belum siapkan baju kawen saya...
saya anta on march tak silap..
but this one, saya cuba memahami la....
sbb saya hantar semua baju bridesmaid & famili kat die...
ade kire-kire 7 pasang....die manage buat semua....
cuma tinggal baju kawen saya....
janji siap seminggu lepas raya....
**actually saya berharap die buat baju kawen dl, baru buat baju lain...tapi takpela labu..

ok, dua baju lagi kat kedai cina....
**perasan tak ade 5 baju semuanya....satu da pakai tunang.....
ade 4 helai lagi utk hari kawen....
ye, saya mmg bridezilla tamak...!! hahaha....
ok, bukan ape...since da kecewa ngan my aunt....saya saja buat baju lebey....
buat back up..kot2 ade hal tak terduga lagi masa kawen....

berbalik kepada cerite kedai cina....yg buat dua baju tu...
satu baju nikah.....
satu baju back-up- simple design, boleh pakai utk majlis lain...
(sedapkan ati je sbb da membazir ni...ha3)
takleh nak review ape sbb belum lihat hasilnya....
tapi hasil review dr kawan2 yg hantar sana....jahitan & fitting baju cantek....
saya baru hantar bulan lepas...
syukur sbb diorg boleh terima baju lg walaupun da musim raya...
janji siap 15sept....so tggu outcome die.....

so, kesimpulannya.....
mmg ade risiko besar tempah baju sendiri berbanding sewa...
lagi2 if tempah dgn tailor dan bukan designer....
**mm tapi ade ramai gak designer yg outcome die not worth the price...
profesionalisme penting...soft skill penting....communication penting....!!
lagi2 if tempah dgn org yg kite kenal....saya perlu berbudi bahasa.....
**takleh byk bunyi & cerewat sgt...sigh~
byk kali gak saya mimpi ngeri pasal baju....
tapi saya harap sgt outcome die okeyh....!!

okeyh...dr citer fesyen....beralih ke sesi luahan perasaan plak....haha...
habis citer part 1....yg hot & in for Sept & this year.....
part 2 citer lain lak.....
tapi jgn lupa dptkan majalah ni...baru tau ke'best'an membacanya...hik3


3 comments:

Unknown said...

im so not into fashion lijah!!seyes tak reti.tapiiiiii yang baju kelabu biru firus tu sgt la cantikkkk.isk kalau la boley buat mcm tu.zimie tak beli lg sept issue.harus g rembat ni!!geramnye tgk gaun2 tu.as if 'my tailor' boleh buat macam tu..

tqahmisdar said...

baju yg first tu super duper awesome!. cantik!

Cik Puan Mimi said...

alahaiii..cantik nye sume bajuuu~~~
berkenan di hati. agak2 sanding lagi skali boleh x? hahahha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...