Thursday, June 9, 2011

POST 155: DIY PaTcHiNg LaCe AmAteuR StyLe (PaRt 1)

Salam Readers,

Rasa takla pandai wat tutorial nih, tapi nak buat gak.....
boleh ke???

Cara-cara nak patch lace...
amatur style...

1) Potong lace mengikut corak yg dikehendaki...


2) then letakkan lace kat atas kain tu.....kelim bhg tepi lace ke dalam...


3) Masukkan jarum seperti di bwh...jahit sembat susup nih....


jarum susup bhg dalam camtuh...
4) tarik benang....then start jahit balik....


 5) utk bhg lace yg berlingkar dan tak lurus.....kite boleh potong sket tepi2 hujung lace cam gambar di bwh....senang nak sembat susup nanti....lg kemas...


6) Ok, rupa jahitan yg da siap....




hehe....cam tula cara patch lace gaya amatur...
org buat jahitan sebatu2 jek sbb nanti nak buat beading utk kemaskan jahitan....
if takmau buat beading...jahitla rapat2 kemas sket ea...

ibu yg ajar patch lace nih...tanya butik pengantin pon diorg pakai cara yg sama...
tp if nak lg kemas....boleh anta sulam lace..........lg canteks & sgt2 kemas....
**teknik tampalan adalah tenik menyulam.....
dan teknik sulam lace nih lagi sesuai dipakai utk kain chiffon.....

tapi kan...utk veil..org tak kelim masuk dlm pon....kih3....
sebaiknya kelim la jahitan tepi kain tu ke dalam....br kemas.....(^^)
dan org pakai je cr atas nih utk tampal border lace pd chiffon...
border lace takpe kot tampal ngan chiffon sbb border lace lembut....
if lace yg kaku sket...rasanye mmg kena anta sulam...utk kain chiffon..

sekian, kelas menjahit dr cik lijah.....jumpa di lain masa....daaaa....(^^)


11 comments:

A.N.A said...

confirm fail lala...

Rai said...

rajinnyehr cik lijah. mmg kagum ngn DIY projects u. i mmg malas sbb nti tak jadi, i takot i nangis2. ehehe

miey anna said...

okeh..i heart u la cik lijah..suke!

hidayah hiddensity said...

aduh!! interesting!! suke veil ni tapi tak suke jahit!! hehe..

sweethemohemo said...

thanks for the tutorial.. like it.. ;)

nida-razak said...

lija mmg rajin patch lace ni...

Cik Lijah - BuKan PuTerI CinDeReLla said...

hihi...segan kena puji2 nih...**gedik...ahahaha....
ni amatur jek...tak pernah buat gatal tgn nak buat...hehe

zimie said...

makcik! cantiknye buat.hihih tu satin cam satin mahal je.hoho (ye ye je teka2) iskh tak reti la zimie nak DIY tudung/baju2 ni.nervous bab2 jahit.hahah

Cik Lijah - BuKan PuTerI CinDeReLla said...

cik kak......ni satin dlm pakej jakel la....rasanye murah je kot...tgkla die pny shiny semacam jek...ha3....

nadia said...

Thanks for the tutorial

SHIKIN ROKIF said...

thanks for ur tutorial.. tapi bole tak pakai kain lain ngan lace lain.. tak brape nampak lah.. thnks..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...