Thursday, September 27, 2012

POST 268: PeRsoNaL...A BreAsfeeDInG StoRy...

Hubby kata...
"Cerita veil aje.....blogging la pasal lain...."

ok...hubby maksudkan blogging pasal my personal life...
ntahla...lepas kahwin....bile nak berblogging pasal personal...
mcm2 bermain kat fikiran....

takut terbuka cerita rumah tangga....
takut dikata "nak menunjukla tu.....tahulah tgh bahagia..."
takut juga diumpat, dijadikan bahan cerita org....
lagi takut diremehkan..."eleh, pasal itu pon nak dicerita..."

after a while...saya fikir....
Kalo asyik takut dgn tanggapan org....
Sampai bile tak akan kemana....

Salam semua...

Hari ini bercerita santai mengenai kehidupan saya...
Seronok dikurniakan seorang cahaya mata...
Amanah dari Allah...

Naluri keibuan datang mendadak...
Rasa nak menjaga, memanjai anak sendiri setiap masa....
Nak menguruskan rumah tangga....
Sampai ade tahap saya rasa..."Ah, taknak kerja....Nak duduk rumah jaga Zinnirah syg.."
Kerjaya saya tak sepentingnya...
Since saya bukanlah capable utk buat dual job mcm super2 mom yg lain...
*talking bout that...wondering mcm mana u oll jadi super fabulous mom haa.....??*
Saya betul2 rasa kerjaya saya yg utama adalah di rumah....
Jadi kini saya merancang utk menjadi full-time housewife & part-timer anything...
Insyaallah ade jalan yg Allah berikan selepas ini...

Oklah...ketepikan emo story...
Skrg nak share my breastfeed/ BF experience...
Alhamdulillah...walaupun bekerja....my baby masih lagi full BF...
Nak fully BF mmg ade byk cabaran nya...
Salah tanggapan kacang saya tu..."Senang kacang je...Masuk nipples dlm mulut baby..then oklah..."
TOTALLY WRONG..!!

To share, ketika mula2 Zinnirah dilahirkan...
dikembalikan kepada saya setelah dimandikan...
beberapa minit setelah bersalin...
saya trus hug die walaupun kudrat ketika tu sangat lemah....
Trus menyusukan die....agak susah...tapi saya tetap cuba...
A while then a nurse masuk..."oo...bagusla da boleh susukan anak..."
Tapi...hati musykil..."dapat minumkah die...??", "mcm tak dpt minum je..."
Anak saya dibawa pergi....kerana saya perlu berehat secukupnya sebelum di transfer wad...

Setelah ditransfer ward...anak diletakkan sebelah saya...
Waktu tu mmg perkara pertama yg bermain kat fikiran....
Mcmne nak BF die...tadi mcm da slh teknik da....
Trus mintak nurse tolong ajar mcmne menyusu...
Tapi lain yg berlaku...trus saya tak dpt menyusukan sygku...
Selain drpd nipples yg tak keluar....
Unluckily, my milk contain blood....(bukan dr rekahan nipples...)
So, a day my baby terpaksa minum susu formula...(to stress....."cow's milk")
Sedey sgt when thinking....the 1st food ate by my baby was cow's milk...!!
Kecewa tu hanya Allah la yg tahu...sbb mmg da lama smgt utk fully BF...

Nurse bgtau saya kena tahan ward la smpai boleh menyusukan baby...
*since sy mmg pilih utk bersalin di hosp gov yg mmg rakan bayi.."
Nurse encourage saya jgn putus asa...
Suruh try buang sket2 blood dkt breast....
Squeeze nipples...buang darah tu...dan tarik nipples supaya kluar....
Sedey gakla sbb susu yg mula2 kuar kan susu colostrum...susu yg paling baik utk baby...
So, banyakla colostrum yg terbuang mula-mula...
Bile da bersih, saya try susukan...Payah mula-mula tu....since nipple saya tak kuar...
Sampaikan ade satu tahap....saya squeeze dgn jari dan fed colostrum pd baby tu dgn jari....
Sygnye dgn susu tu kan....
Tapi try & try & try...berjaya juga saya menyusukan....
walaupun saya reti menyusukan dgn satu posisi tu sahaja...
**owh...sakit badan membongkok...mengekalkan posisi tangan, kaki...sbb saya menyuakan breast ke baby...not the way around..yg mana mulut baby patut disuakan ke breast..**

Skrg....tak stress da bile nak menyusu...
Mcm2 posisi da boleh...
kuak lentang...kuak kupu2 pon boleh...haha...! kidding..!
Fully Bf plak tu...rajin pam di tempat keje...
ade plak so called "kelab ibu mengepam susu" kat my workplace..
So, agak enjoy BF ni skrg....

My advice...to new mom...terutamanya bakal2 ibu....
Amek pengajaran dari cerita saya...
Ms pregnant, always la tarik2 ur nipples tu kasi kuar...
Ade kwn siap bgtau...ade yg siap lubangkan bra die kat bhg nipples tu supaya senang nak tarik-tarik...lol..!
jgn lupa juga...rajin2 tuam breast dgn air panas...
rajin2 mintak hubs urut belakang bdn tambah susu...
(ok, boleh google cane nak buat urutan tu...)
my husband always do that...dan hasilnya mmg menakjubkan...
*sampai kena bgkak susu...wuuu~ ok...to be story in next next next entry..*
Positive...jaga pemakanan...Jgn stress...
Doa banyak-banyak agar semua urusan dipermudahkan......

Next next next entry mungkinkah another breastfeeding story......??
Yup...nak story cerita bengkak susu & pengepaman susu kat workplace....

Oh.....how i love the luv of my life........





6 comments:

AyongAtikah Zaid said...

nak tanya..kenapa boleh berdarah tu ek? x pernah dgr pulak susu berdarah...curious nak tau...huhu...

hajar ibrahim said...

alhamdulillah...
gigih nye akak... keep it up! insyaALLAH dipermudahkan oleh NYA =)

~ NANA ~ said...

teruskan breastfeeding! :)

aNNor said...

kurusnya cik lijah...cerita la pasal pantang..hehee..muka zinnirah macam muka ayah dia..hehee...

xuelia said...

he...bestnye dpt fully bf. cumel zinnirah! Share la lg experience cik lijah..ramai yang xtau nak tau..hehe...

angah syamimi said...

salam, kak.. blh bg link tak utk urutan bykkn susu tu..saya peknen 33w.. taip kat utube tetibe kuar yg bkn2..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...