Tuesday, March 22, 2011

POST 71: DIY RecEptIoN VEiL

Salam Readers,


Remember yesterday i promised to update about my bertandang veil..
60% completed...not finished with the beading yet...
ini hasilnye...


teaser: bertandang veil


so, for the tutorial..


Bahan:
1) 1 meter kain net
2) 1/2 meter kain lace
3) Beads kesukaan (kat sini org gune pearl beads)
4) Benang dan jarum halus
5) Gunting


Tutorial
1) Potong kain net pd garisan putus2. A ialah panjang veil. org beli 1m sahaja (separas lutut)
kalo nak veil yg panjang boleh beli 1 3/4 m ke 2m kain net...bhg tigasegi tu bhg kepala..
panjang bhg tu ikut bidang kain je..kalo net bidang 60"..chiffon 45"..


2) Potong lace mengikut corak. Tips: beli lace dgn corak bunga berjalur-senang tampal...
corak bunga tabur pon ok...tp kna rajin& perlukan lebih kreatif sket utk menampal..kih3




Ni lace yg org beli. beli 1/2 meter da cukup. price dlm RM20.



potong veil..ikut corak mana yg korang nak amek...


3) Tampal lace pada net. Bukan tampal ok..jahit jelujur or silang pangkah halus. Boleh tampal pada bahagian tepi keliling net...atau pada bahagian bertanda tiga segi seperti lakaran atau mana2 la korang suke...hek3..






4) Then, jahit beads mengikut kesukaan..



60% siap..

 Tips Lain:
1) Utk nampak vintage and classic, boleh try border lace...tp harga lebey mahal...
2) Cost summary, net RM48, lace RM20, beads around RM10..overall RM78
3) Cari kain net yg betul2 lembut and flowy...pastikan sendiri k..jgn tertipu ngan sales girl die..keh3
4) utk veil chiffon perlukan lebih kemasan pada bahagian tampalan...(cover jahitan dgn manik la..)
5) Utk veil yg lebey pendek boleh beli net dlm 3/4 m atau chiffon, 1.25m..
6) Patikan corak veil including beads complement ur dress, tudung and accessories,tiara etc..
7) Utk veil dgn accessories dan tudung yg already heavy, wear a more simple veil..
 Utk Tips Lain...boleh lihat sini...

5 comments:

nida-razak said...

waa...besnye...kreatif la cik lijah..teringin nk wat sendri , tp xtau la tgn nida ni berkesan ke x..huhu..

nida-razak said...

lijah, klo nk pnjng, kain net dlm 1 3/4 m or 2m kn? tp klo kain chiffon?

Cik Lijah - BuKan PuTerI CinDeReLla said...

oo....sama je nida......panjang kena lebih drpd tinggi nida...(yg ni utk veil meleret...)

**utk veil panjang, bidang kain tu tak di amek kire....utk net, nida kena adjust lebar bidang die tu supaya tak terlalu lebar...tak cantek nanti...

nida boleh potong mcm dlm entry nih...atau pon potong oval shaped mcm yg org ajar utk veil nikah..(^_^)

nida-razak said...

oooh...ok...tenkiu sngt2 lijah... =)

Anonymous said...

guna benang pe?klo benang biasa xnampak ke jahitan benang 2?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...